در شب یلدا چه اتفاق نجومی رخ می دهد؟

در شبی که چله می خوانیمش، خورشید در بیشترین فاصله با مدار سماوی قرار می گیرد و همین اتفاق باعث می شود طولانی ترین شب سال رخ دهد. البته این  طولانی بودن تنها یک دقیقه با دیگر شب ها تفاوت دارد.

طولانی ترین و کوتاه ترین شب یلدا در ایران

همانطور که می دانید طول شب ها به موقعیت جغرافیایی منطقه بستگی دارد و جالب است که بدانید طولانی ترین شب یلدا مربوط به ماکو ( در شمال غربی ایران) است که 14/5 ساعت است و کوتاه ترین شب چله برای چابهار ( در جنوب شرقی ایران ) است که 13/5 ساعت است.

شب یلدا از دیدی تاریخی

شب یلدا و برپایی آیین جشن یلدا، از رسوم کهن ایرانیان بوده است و شواهد حاکی از آن است که جشن شب چله از زمان داریوش یکم ( از سال 502 قبل از میلاد) در تقویم رسمی ایرانیان باستان ثبت شده است. 
جالب است بدانید جشن باستانی شب یلدا، از سال 1388 در فهرست میراث معنوی کشور قرار گرفته است. باشد که پاسداران این فرهنگ دیرین و حافظان این آیین باشکوه باشیم.

شب یلدا که زمین آماده تاج گذاری زمستان می شود، شبی است که از مدت ها پیش هیاهویی در کوچه و بازار به راه می اندازد و مردم برای تدارک این جشن باستانی آماده می شوند. به پاس جشن یلدا، بساط شادی در خانه ها برپا می شود و از دل یلدا می توان شاهد تمام خوشی ها بود.
رهسپار کردن پاییز، پس از گذراندن طولانی ترین شب سال، جشن یلدا را به نمادی از امید به روشنایی و گذشتن از سیاهی بدل می کند و نیاکان ما این آیین زیبا را برای ما به یادگار گذاشته اند تا بهانه ایی باشد برای درکنار هم جمع شدن و قدر یکدیگر و قدر لحظه ها را دانستن.

جهت دانلود میکس شاد یلدا از  DjAmir روی لینک زیر کلیک کنید

Download

محصولات ویژه شب یلدا

شما میتوانید محصولات هدیه مهرآنوش را به عنوان یک هدیه ارزشمند برای کادو شب یلدا انتخاب نمائید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از محصولات بر روی آن کلیک فرمائید.

پک های هدیه عید نوروز

پک هدیه فردوسی

پک های هدیه عید نوروز

پک هدیه شهرزاد

پک های هدیه عید نوروز

پک هدیه خیام جدید

پک های هدیه عید نوروز

پک هدیه خیام قدیم

پک های هدیه عید نوروز

پک هدیه توتیا

پک های هدیه عید نوروز

پک هدیه توتیا پلاس

پک های هدیه عید نوروز شاین

پک هدیه شاین