مزه زعفران اصل چگونه است؟

مزه زعفران اصل با بوی آن متفاوت است ، بوی زعفران اصلی بویی شیرین است اما بر خلاف آن مزه و طعم زعفران ارگانیک و خالص شیرین نیست و  مزه تلخ و گسی دارد که این تلخ بودن که نشان از اصل و خالص بودن زعفران است  به دلیل وجود ماده ای به نام پیکروکروسین که در آزمایشات میکروبی زعفران خالص باید عددی بالای 80 را نشان دهد می باشد.

زعفران اصل با رنگ طلایی خود ، به هر غذایی رنگ طلایی چشمگیر و بی‌نظیری می‌بخشد.

زعفران، ادویه‌ای خاص و باارزش، دارای عطری  لطیف و در عین حال شیرین، شبیه به گل و عسل است. میزان کیفیت و قدرت رنگ دهی زعفران به نحوه برداشت و نگهداری آن و همچنین به مدت‌ زمان گذشته از برداشت، بستگی دارد.

بعضی از افراد برای سود و منفعت خود دست به تقلب در تجارت زعفران می‌زنند و زعفران تقلبی را به‌ جای زعفران خالص و باکیفیت روانه بازار می‌کنند. بنابراین لازم است که شما با انواع و ویژگی‌های زعفران خالص آشنا شوید تا به دام این فروشندگان سودجو نیفتید. یکی از راه‌های تشخیص زعفران خالص از تقلبی از طریق تست مزه زعفران خالص است که در ادامه به شرح این موضوع می پردازیم.

ویژگی های زعفران خالص و باکیفیت

به طور کلی چند فاکتور اصلی وجود دارند که تعیین‌کننده کیفیت زعفران هستند در زیر به شرح آن می پردازیم:

  1. رنگ زعفران : کلاله‌های زعفران قرمز رنگ بوده و انتهای آن‌ها که از خامه تشکیل شده، به رنگ زرد است. این گیاه در انواع مختلف سرگل، سوپر نگین، نگین، پوشال و دسته عرضه می‌شود و شامل بخش خاصی از کلاله هستند که باتوجه‌به این موضوع، رنگ، عطر، طعم و قیمت زعفران هم فرق می‌کند. همچنین ماده موثر در رنگ‌دهی زعفران، کروسین نام دارد که مقدار آن در زعفران خالص و باکیفیت، بالای 230 واحد است .
  2. عطر زعفران : بوی زعفران خالص، شیرین و شبیه به بوی عسل، وانیل، یونجه و توتون است. همچنین ماده موثر در عطر زعفران، سافرانال است که مقدار آن در زعفران خالص بین 20 تا 50 واحد است.
  3. مزه زعفران : مزه زعفران خالص برخلاف بوی آن شیرین نیست و اتفاقا تلخ و کمی گس است. تلخی مزه زعفران خالص به‌دلیل وجود ماده پیکروکروسین موجود در آن است که باید بیش از 80 واحد باشد.
  4. درجه استاندارد به‌کار رفته : باکیفیت‌ترین زعفران جهان در ایران و در خراسان جنوبی( قاینات ) کشت و تولید می‌شود و معمولا به‌صورت درجه‌بندی‌شده به فروش می‌رسد. درجه زعفران اغلب روی بسته‌بندی آن چاپ می‌شود و به طبع، زعفران درجه یک از بهترین کیفیت برخوردار است. همچنین استاندارد ISO 3632 هم مربوط به اندازه‌گیری کیفیت زعفران در جهان است و معمولا روی بسته‌بندی زعفران خالص و باکیفیت نوشته می‌شود.
  5. زمان برداشت زعفران تا زمان استفاده : مانند سایر محصولات غذایی، زعفران هم هرچه تازه‌تر باشد، کیفیت آن هم بالاتر می‌رود. پس در حین خرید زعفران علائمی مانند شکستگی رشته‌های زعفران را که می‌تواند نشان‌دهنده قدیمی بودن یا تقلبی بودن آن باشند را بررسی کنید. همچنین توجه کنید که زعفران خالص و باکیفیت باید خشک و فاقد چربی باشد.
  6. قیمت زعفران : زعفران مرغوب به دلیل فرایند پیچیده و حساس تولید آن، قیمت بالایی دارد و به همین دلیل به آن طلای سرخ گفته می‌شود. بنابراین زعفران‌هایی که قیمت پایینی دارند، احتمالا با مواد دیگری مخلوط شده‌اند یا حاوی مواد شیمیایی افزودنی هستند.
  7. بسته‌بندی زعفران: برای حفظ طراوت و کیفیت زعفران، باید همیشه در یک مکان خنک، در ظرفی دربسته شیشه ای یا چوبی و به دور از نور مستقیم نگهداری شود.

نظر شما برای ما با ارزشه